Thursday, September 18, 2008

Qalbun.....

assalamualaikum....

ape kabar semua?diharapkan semua dlm keadaan sihat di bulan yg mulia ini.dan mudah2an kita dpt pertingkatkan segala amalan kita di bulan yg diturunkan al-Quran ni.setahun sekali jekan.so jgn malas2 k kawan2.lawan n mujahadah la sikit.bukan selalu Allah nk bg bonus kat kita kan,bulan ni jek.klw dlm urusan dunia mesti semua kita cepat dan laju je tp klw bab akhirat knp kita agak lambat n ade alasan??....jd arini seperti tajuk yg tertera di atas kita akan bincang pasal "al-qalb" yg bermaksud hati.bab2 hati ni mmg best kalau nk citer sbb setiap org berbeza2 ceritanya.yg tahu Allah jek.malaikat pun xtahu,sbb tu klw kita d niat jahat malaikat xtulis niat jahat kita tp klw dah lakukan perkara jahat tu baru malaikat tulis.begitulah ajaibnya ciptaan Allah hati ni dlm diri manusia.walaupun saiz hati kita agak kecil tp kuasanya hampir seluruh badan kita.hati.........kadang-kadang kite pelik...kite terpk...kenape org tu dulu sekolah agama, dah besar pegi clubbing?kenape dulu org tu pakai tudung skang tak pakai tudung?kenapa dulu org tu ustaz skang da jadi lain?nk kata xde ilmu xlogik tp knp?sbb hati itu qalb... qalb itu makna berbolak balik.mungkin kita juga akan jadi seperti mereka.hari ni kita baik ... due tige tahun belum tentu kita baik.hari ni dia penagih dadah...dua tiga tahun belum tentu dia jahat lagi. sabda rasulullah saw..."Sesungguhnya hati-hati itu berada di antara jari-jari Allah dan Dia (Allah) membolak-balikkannya sebagaimana yang dikehendaki-Nya” (Hadith Sahih, riwayat Tirmidzi.sebab itu kadangkala kita gembira.kadang kala kita sedih.kadangkala kita kuat ... kadangkala kita lemah.tp sbg manusia kita jgnla ikutkan sgt karenah hati tu,kita kena ajar n didik hati kita supanya jd hati yg suci dan bersih.bagaimana nk jaga hati?byk yg nabi ajar pd kita kan,cth zikir,bc quran,bgn tgh malam dan mcm2 lg.....cuba kita tgk sahabat2 nabi dulu,ape yg mereka ade berbndg kita zaman sekrg?ikutkan msjd kita lg cantik dr dulu tp knp msjd kita xmeriah n penuh spt zaman nabi dulu.sbb skrg org byk mslh hati,klw dtg msjd pun ade jek xkena sesama jemaah.org tu kata itu,org tu kata ini.macam2 karenah ade.semua berpunca dari hati kita.sbb tu sahabat2 nabi dulu berani bekorban utk nabi dan agama sbb dlm hati mereka ade Allah dan rasul jek.mmg kita nk ikut mcm dorg xmampu tp cubalah sekadar ape yg kita mampu.cb didik n jaga hati kita supaya tidak tercalar walaupun sikit pun.sbb klw dah teruk hati kita ni susah nk patah balik.sampai satu tahap kita wat dosa besar kita xde rase ape2.igtla kwn2 spt doa di ajar nabi saw: “ya muqallibal qulub sabbit qulubana ala dinik" maksudnya "Wahai tuhan yang membolak-balikkan hati tetapkanlah hati kami dalam agama-Mu.jangan kamu bangga dengan apa yang kamu ada.mata cantik? tinggi lampai? boleh buat kerja cepat? pandai mengarang? pandai design?aku keje lebih dapat gaji lebih n dapat kete besar? idup aku senang? xde problem?aku anak orang kaye?pakwe aku kaye? idop aku complete? semua tu bukan kita punya. jika tiada izin untuk gerak, tiada lah geraknya. jika tiada izin untuk melihat, takkan dapat melihat.kita tak punya apa apa.kosong.bila kita kosong kita redha segala datang. kita ingat segala milik Dia.susah senang milik Dia.bila redha masalah kembali pada Dia.macammana nak handle problem? kita pergi balik dari mana asal datang masalah.pada siapa nak mengadu? mengadu ape manusia da buat kat kite?manusia sakitkan ati kite? orang buang kite? kite buat baik orang balas jahat?Dia dah beri kita ulang 17x sehari. "iyyakana'budu waiyya kanastai'n"takkan kita nak minta pertolongan dulu baru kita sembah? itu ke adab bertuan? adab bertuhan?"ya Allah... letakkanlah hijab di depannya.agar aku tidak melihat nya seperti yang aku lihat dia sebelum ini.""ya Allah... aku berlindung kepadamu dari segala kesedihan dan kekecewaan, sifat riak, sum'ah dan ghibbah""ya Allah... kurniakan lah aku hati yg tidak lupa mengingatiMu"“Wahai tuhan yang membolak-balikkan hati tetapkanlah hati kami dalam agama-Mu”-boleh menangis, boleh bersedih. tetapi jangan sekali kali berputus asa.

sekian,
najmunseven ^_^